جادهها امروزه یکی از اصلی ترین راههای ارتباطی شهرها و کشورها با یکدیگر میباشند.
در زمانهای قدیم که خودروها نقش کمتری در حمل کالاهای مورد نیاز داشتند، نوع پوشش جادهها بیشتر مد نظر نبود.
اما به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی انتخاب یک عایق مناسب برای سطح جادهها امری ضروروی میباشد.
در زمان حال حمل و نقل کالا و مسافرها در جهان به سه روش هوایی، زمینی و دریایی انجام میشود که در این میان حمل و نقل زمینی از طریق جادهها و راه آهن شکل میگیرد.در کشور ما همانند سایر کشورها بخش عمده کالاها و مسافرها از طریق جاده صورت میگیرد.
عملیات احداث جاده به دوبخش زیرسازی و روسازی دسته بندی میشود.منظور از عملیات روسازی راه شامل خاک برداری، شیب بندی و... میباشد.
هدف از روسازی برای یک جاده تامین یک سطح صاف و یک دست برای عبو و مرور وسایل نقلیه میباشد به طوری که امکان تردد خودرو در شرایط گونگون جوی امکان پذیر باشد.
علاوه بر آن سطح جاده باید تحمل فشار وارد شده را داشته باشد و در اثر فشار کامیونهای باری دچارنشست نشود.
عوامل زیادی در عملکرد روکش سطح آسفالت نقش دارند که این عوامل را میتوان به چند دسته تقسیم کرد.
مشخصات آسفالت مورد استفاده و خصوصیات قیر مصرفی در تهیه آسفالت، ضخامت روکش آسفالت ، نحوه مخلوط کردن مصالح و در آخر کیفیت مواد اولیه به کار فته در تهیه آسفالت از جمله مواردی هستنند که نقش به سزایی در کیفیت و عمر مفید سطح آسفالت دارند.
عمر متوسط آسفالت راههای برون شهری در ایران 3 تا 4 سال میباشد؛ و این در حالی است که متوسط
عمر آسفالتراهها در سایر کشورها، بین 9 تا 10 سال است.
همین عمر کوتاه آسفالتها باعث شده است تا سالانه هزینههای زیادی برای تعمیر و نگهداری آسفالت صرف شود. که با تشخیص و ترمیم زود هنگام آسفالت آسیب دیده میتوان به طور چشم گیری از هدر رفت هزینه در این زمینه جلوگیری به عمل آورد.
مراجعه به شرکتهای تولید و ارائه دهنده خدمات آسفالت که دارای نشان استاندارد میباشد میتواند
عمر مفید آسفالترا چندین برابر افزایش دهد.
شرکتهای زیادی در سطح کشور اقدام به تولید انواع آسفالت نموده اند که برخی از این شرکتها از ماشین آلات آسفالت کاری فرسوده برای اجرای پروژهها بهره میگیرند که باعث فرسودگی زود هنگام آسفالت میشود.
همواره استفاده از تجهیزات مدرن، مواد اولیه مرغوب، نیروی انسانی ماهر و از همه مهم تر استفاده از دانش روز دنیا میتواند کیفیت آسفالت تولید شده را چندین برابر افزایش دهد.
مهندسین طراح و ناظر همواره باید در زمان اجرای پروژه در محل حضور یافته و بازدیدهای لازم را از نحوه غلتک زنی و ضخامت آسفالت به کار گرفته شده به عمل آورند.